Algemeen

28 November 2023

“De schoenen maken de man…”

“De schoenen maken de man…”

Bruno Ralet ademt schoenen. Niet verwonderlijk voor iemand die zijn grootouders dag in dag uit in de weer zag tussen de schoenen. Toen zijn ouders in hun voetsporen traden, werd ook hij ondergedompeld in de wereld van de lederwaren.

“Eerlijk? Ik heb nooit anders gekend. Schoenen zijn voor mij een evidentie. Even ben ik nog de plas overgetrokken om in Londen bij een groot internationaal schoenmerk extra ervaring op te doen, maar ook daar merkte men al snel dat de wereld van schoenen nog weinig geheimen voor me kende.”

Nu staat Bruno aan het hoofd van de winkels in Knokke, Sluis, Kortrijk en Gent

“Noem me een moderator, ik zorg er mee voor dat alles in goede banen geleid wordt, dat onze medewerkers zich goed in hun vel voelen zodat ze optimaal onze klanten kunnen servicen.”

Die aandacht voor de klant is geschoeid op zijn eigen jarenlange ervaring op de winkelvloer. “Mijn visie op hoe we met onze klanten omgaan, is doorheen de jaren gewijzigd. Vroeger was die simpel: zo snel en zoveel mogelijk schoenen verkopen. Nu wil ik vooral dat klanten tevreden naar buiten gaan, dat ze een oplossing gevonden hebben voor hun behoefte. Gaan ze naar buiten met een paar nieuwe schoenen, fijn. Hebben ze niet gevonden wat ze zochten, dan hoop ik dat ze minstens op weg geholpen werden en dat we van dienst waren bij het beter in kaart krijgen naar waar ze precies op zoek zijn.”

Bruno Ralet met nette herenschoenen

Verkoopadvies is dan ook meer dan zomaar wat schoenen presenteren

“Ik hou ervan te peilen naar het levenspatroon van de mensen. Welk soort bestaan leiden ze, zijn ze op zoek naar vrijetijdsschoenen of een paar dat op elk maatpak moet passen? Door gerichte vragen te stellen, wordt het stilaan duidelijk hoe we de mensen kunnen helpen. Dan is het aan ons om in ons heel breed en ruim assortiment te duiken en suggesties te doen. Ik hou ervan als onze verkoopmedewerkers vervolgens de klant kunnen triggeren om eens iets anders te proberen, om eens net voor dat andere te gaan. Al is dat natuurlijk geen must; we hebben er geen probleem mee als mensen steevast terugvallen op het merk en het model waar ze zich al jaren goed in voelen.”

“Onze verkoopcollega’s spelen voor mij een cruciale rol. Ik houd eraan dat ze zichzelf kunnen zijn en blijven, dat ze op een authentieke manier advies kunnen geven. Verwacht daarom geen verkopers in uniform of met voorgekauwde verkooppraatjes. Onze enthousiaste medewerkers staan er als mens, met hun eigen ervaringen, hun eigen smaken, hun eigen aanvoelen van wat de klant wil. Personeel dat zich goed voelt op de werkvloer, kan het best luisteren, geeft het beste advies. Daarom investeren we ook sterk in wellbeing op de werkvloer.”

De verdere uitbouw van de webshop is voor Bruno een evidentie, een perfecte aanvulling op het klassieke fysieke winkelgebeuren. “Naar de winkel komen mensen voor advies en om de schoen eens te kunnen zien, te kunnen vastnemen om inspiratie te krijgen en hun keuze te vormen. Het is daarom dat we altijd voor een rustige winkelomgeving zorgen waar mensen zelf al onze collecties kunnen ontdekken zonder lastig gevallen te worden. Onze medewerkers zijn er als de klant ze nodig heeft, maar onze klanten zijn zelf sterk en stijlvol genoeg om zich een eerste mening te vormen.”

Bruno met sneaker in hand

“Als na een boeiende gedachtenwisseling met onze verkoopmedewerkers de keuze gevallen is op een bepaald model, dan kan de webshop aanvullen. Want ons aanbod is zodanig ruim dat we niet alle schoenen in de winkel kunnen uitstallen. Zoekt de klant een andere kleur, dan kunnen we die perfect digitaal tevoorschijn toveren en aan huis laten leveren.

Of is die klant al jaren datzelfde model gewoon, dan hoeft hij zelfs niet meer naar Ralet af te zakken. In die zin ben ik er niet bang voor dat webshops onze stiel gaan overnemen, voor goede service is er altijd plaats op de markt.”

Bruno en zijn collega’s kunnen dan ook terugvallen op jarenlange ervaring

Zo kijkt Bruno bijvoorbeeld altijd op een heel eigen manier naar schoenen. “Het eerste waar ik op let, is hoe de leest van een schoen is, hoe de neus gevormd is, hoe de bestikking is. Tja, ik weet dat dat beroepsmisvorming is, maar voor mij is het de essentiële basis voor een goede schoen.”

“Daarnaast moet een schoen altijd stijlvol zijn. En dan heb ik het niet alleen over de klassieke schoen; ook een sneaker kan perfect klasse en smaak uitstralen. Het zijn richtlijnen waar wij altijd rekening mee houden als we schoenen gaan aankopen: ze zijn altijd kwalitatief en stijlvol. We hebben ze in alle maten en prijzen, het is aan de klant zelf om te oordelen welk budget hij wil besteden aan zijn of haar paar schoenen of bijpassende handtas. Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Zolang wij hen maar een ruime keuze kunnen bieden.”

Die liefde voor stijl en kwaliteit borrelt ook op als Bruno en zijn team schoenen gaan aankopen. Vaak trekken zij naar beurzen in steden als Milaan of Firenze. Al is de beurs zelf vaak niet het belangrijkste. “Natuurlijk is het goed te zien wat de verschillende fabrikanten voorstellen voor het komende seizoen. Maar ik word minstens even sterk geïnspireerd door een wandeling door de Italiaanse straten, door etalages te scannen, door elegante mensen door de straten te zien struinen. Daar speelt het echte leven zich af.”

En als datgene wat Bruno en zijn team voor ogen hebben, niet voorradig is, dan verwerken ze het in hun eigen collecties. “We hebben inderdaad ook onze eigen schoenenlijn met een eigen touch, maximaal afgestemd op het profiel van onze klanten. Want ook dat heb ik geleerd doorheen de jaren: schoenen aankopen, dat doe je niet voor jezelf, maar voor je klanten…”

Een ander stokpaardje van Bruno is het onderhoud van schoenen

“Ja, ik ben degene die thuis alle schoenen poetst. Ik hou ervan mijn kinderen ‘voor’ en ‘na’ te tonen. In die zin kan ik een klant die de winkel binnen stapt meteen scannen. Iemand met een stijlvol maatpak maar onverzorgde en versleten schoenen, dat is voor mij een afknapper. Neen, de kleren maken voor mij niet de man, dat is wat schoenen doen…”

Bruno met witte sneakers

Back to top