Algemeen

09 September 2015

Het Ralet verhaal

Het Ralet verhaal

Isabelle vertelt

Onze grootmoeder was terecht trots op haar expertise. Jaren voor de managementboeken het hadden over USP’s en UVP’s, wist onze oma al dat ze één ding moest nastreven: het welzijn en het welbevinden van haar klanten.

En daar had ze een feeling voor! Ze kende de smaak van haar klanten, wist welke modetrends zouden aanslaan en welke niet. Ze zorgde voor een interieur waarin haar klanten zich goed voelden, nam de tijd om te peilen naar hun wensen en ontzag het zich niet om nog maar een paar schoenen te laten passen. Het resultaat: haar klanten gingen tevreden buiten en kwamen met plezier terug.

Een generatie later namen onze ouders, Jean Luc en Monique de zaak over. Ze koesterden haar filosofie en breidden de wereld van Ralet verder uit. Er kwamen winkels bij in Knokke(-Heist), maar ook in andere steden, ze besteedden, net zoals onze grootmoeder, grote aandacht aan het interieur van hun winkels en bezochten alle belangrijke beurzen om telkens de mooiste collecties aan te kopen voor hun groeiende clientèle. De klant mocht dan al veeleisender geworden zijn, onze ouders vonden altijd het juiste antwoord.

De Ralet-waarden

Toen kwamen wij. Natuurlijk kwamen wij! Van jongs af wisten we wat we later zouden doen: in de zaak werken en ze verder zetten. Een traditie van 67 jaar verbreek je zo maar niet!

Bij de generatiewissel, bezonnen we ons met de hele familie op een aantal voor ons cruciale vragen: hoe konden we onze klanten een nog betere service verlenen en hoe konden we tegelijk ook onze medewerkers de kans geven om zich maximaal te ontplooien in een veranderende wereld.

Wij wilden er alles aan doen om de waarden die Ralet al twee generaties gekoesterd had, waardig verder uit te dragen.

Onze familiewaarden benoemen was niet moeilijk: ze waren ons van kleins af aan bijgebracht. Koester ambitie, sta positief in het leven, betoon respect voor iedereen, wees efficiënt in wat je doet, wees te vertrouwen en gedraag je correct, ontwikkel je creativiteit, leef in harmonie met elkaar en vooral … geniet van wat je doet.

Een totaalservice voor de klant

Wij willen de klant dat ietsje meer bieden. Op nummer één bij ons staat klantvriendelijkheid en dat begint met een hartelijke begroeting. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in veel winkels hoort het er niet meer bij.

Maar ook een persoonlijke en professionele bediening door medewerkers die hun klanten niet naar de mond spreken, maar een eerlijke mening geven en hun kennis met ze delen is belangrijk.

De mens achter de medewerker

Al gauw werd duidelijk dat we die extra service aan onze klanten maar konden verzekeren als onze medewerkers onze waarden deelden.

Dat betekende dat we op zoek gingen naar de mens achter onze medewerkers. Wie zijn onze medewerkers? Wat zijn hun ambities, op welke manier kunnen we hen een goed gevoel geven?

Een gemotiveerde en een positieve medewerker is goud waard.

Toekomst

Zoals ik al eerder schreef: ‘Het brainstormen is nog altijd bezig’. Wij vinden dat noodzakelijk in een steeds veranderende maatschappij. Alleen door creatief, innovatief en ondernemend te zijn, kunnen wij de Ralet-traditie doorgeven aan onze eigen kinderen.

Bij Ralet kom je thuis.

Back to top